Iedereen heeft een reclamebureau

Voorjaar Veluwe
Het bos en de bomen
15 april 2016
Reclamebureau
Participatie kan wel!
23 juli 2016
Reclamebureau

Reclamebureau

COLUMN HANS MELIEF – Na een aantal jaren marktwerking in de zorg kunnen we de balans opmaken van wat het ons gebracht heeft. Na die jaren spreken we over een product alsof het verrichten van de meest intieme zorg aan iemand met een forse beperking zich in zo’n term laat vangen.

Of om het wat duidelijker te maken: bloot in een douche staan met een verzorgende naast je door wie je gewassen wordt, helemaal gewassen wordt, noemen we een product. Om producten te verkopen hebben we tal van technieken tot onze beschikking. Inspelen op hebzucht is er bijvoorbeeld één. Een appèl doen op “erbij horen” is een andere.

Als je boodschap niet zo aansprekend is dan kies je voor verhullend taalgebruik of worden vermeende eigenschappen aangesproken. “Je bent een actieve senior.” Uiteindelijk moet er meer incontinentiemateriaal verkocht worden. Een actieve senior met lekkage klinkt weer niet lekker. Zo kan het komen dat het ouderwetse gekkenhuis inmiddels een instelling voor mensen met mogelijkheden genoemd wordt. Als organisatie in de zorg moet je je onderscheiden met je “kernwaarden” van waaruit je je aanbod levert. Om duidelijk te maken wie en wat je bent, heb je natuurlijk een Pay off, je slagzin zeg maar.

Ik zie het voor me. De slagzin moet van onderaf opgewerkt worden. Er worden dus mensen uit het “primaire proces” een hok in gedreven en mogen er pas weer uit als ze onder begeleiding van het reclamebureau 20 flapover vellen vol hebben geplakt met honderden geeltjes. Deze sessie wordt nog eens herhaald bij het management en aan het eind accordeert de raad van bestuur de drie voorstellen van het reclamebureau. Die hebben er inmiddels drie weken aan manuren op zitten. Een goede zin mag wat kosten.

Zo kan het bestaan dat bij een instellingen voor mentaal uitgedaagden de slagzin “iedereen is bijzonder” het hoogst individuele karakter van de cliënt èn van het geleverde product moet benadrukken. Bij de concullega 50 kilometer verderop moet de slagzin “Leef je leven” hetzelfde effect sorteren en nog een ander komt niet verder dan “gewoon leven.” De zorg is inderdaad een markt geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *