Wellness Illness
Ook bij Zorgeloos: voorkomen of genezen
8 december 2015
Reclamebureau
Iedereen heeft een reclamebureau
21 juni 2016
Voorjaar Veluwe

Voorjaar Veluwe

Een paar jaar geleden vond ik het even heel moeilijk om te zien welke bijdrage ik als adviseur leverde aan de ontwikkeling van de gezondheidszorg. Een onzinnige vraag natuurlijk want een resultaat, hoe klein ook, is (behoudens de groten der aarde) zelden het werk van een individu.

In dezelfde periode maakte ik een presentatie van de ontwikkeling van de huisartsenfinanciering van 2005 tot 2012. Wat bleek? In zeven jaar tijd had zich een kleine aardverschuiving voltrokken. Van één enkel abonnementstarief ging de financiering naar tal van modules en mogelijkheden. Variërend van inschrijftarief en consulten, POH-S en GGZ, M&I, DBC’s, Hoedvorming en financiering wijkgerichte zorg in verschillende smaken, tot waar we nu staan met de drie segmenten. Deze segmenten zijn ook weer volop in ontwikkeling zijn.

Als je de ontwikkeling van maand tot maand bekijkt is de verandering nauwelijks aanwijsbaar, als je over jaren terug kijkt, is hij gigantisch. De veranderingen in visie op de gezondheidszorg of de organisatie van praktijken zijn hier niet eens in meegenomen. Ook de aardverschuivingen die onder invloed van de decentralisaties nog steeds plaatsvinden laat ik nog even terzijde liggen.

Als adviseur past in mijn optiek enige bescheidenheid. Veranderingen gaan geleidelijk, zelden wordt de boel door één enkele gebeurtenis op zijn kop gezet. Wat wij als kleine radertjes in het geheel kunnen doen, is door op het niveau van de eigen praktijk en in de eigen buurt, met mensen waar je écht wat aan hebt, kleine concrete stappen te zetten, waarin je gelooft.

Een adviseur die met grootse
niet nader gespecificeerde vergezichten komt en bij voorkeur niet concreet wordt, zal geen stappen met je zetten. Als zorgverlener wordt je dan zonder gids het bos in gestuurd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *